STARTSIDExxxxDANMARKxxxxHISTORIEN OM BULGARIEN xxxxUSTINA xxxxLINKS

Links

Sommerferien 2009 - Uge 1

Søndag den 28.06

Efter et noget turbulent forår, hvor Amitech gik i betalingsstandsning, og hvor jeg var heldig at få – og starte i – nyt job, startede vi søndag morgen med at stå ekstra tidligt op, så vi lige kunne nå at fejre Alexanders 20 års fødselsdag.

Vi tog fra Skanderborg 8.13 sammen med en vognfuld forventningsfulde unge mennesker på vej til Roskilde Festival. Fik lidt frokost i Kastrup, lettede planmæssigt og kom til Burgas 19.15. Tog en taxa til banegården (her fik vi turistpriserne på taxa at mærke. Gav 90 Leva for 20 min kørsel. Vi var rystede. Skulle det passe med taxapriserne er der 35 km fra lufthavnen til banegården, hvilket der ikke er, så det var nogle ærgerlige penge. Turen til Ustina kostede det halve og der er noget længere, så alt i alt havde det været billigere at leje en bil, men så lærte vi detJ), fik købt billetter og tog med toget til Plovdiv 22.15 og ankom planmæssigt til 02.45. Tog en taxa med det samme og var i Ustina 03.15. Det gik så planmæssigt som det overhovedet kunne. Tog den sædvanlige hurtige runde i huset og konstaterede at alt var som det skulle være, samtidig med at vi glædede os over at der ikke var særlig beskidt og tumlede i seng.

Mandag den 29.06

Det med det beskidte ændrede sig mandag morgen da den skånelsesløse bulgarske sol afslørede at mus, edderkopper og andet godtfolk havde haft endog særdeles travl mens vi var væk. Alt var viklet ind i spindelvæv og der var tykt af skidt og støv overalt. Suk! Vi blev enige om at få det overstået. Vejret var ret skyet så det var godt at gøre rent i. Det gjorde vi så de næste 5-6 timer. Det er så genstridigt det spindelvæv. Vinduerne var ikke blevet pudset på værelserne siden sidste sommer så de var så møgbeskidte så man fatter det ikke.Lige før vi var færdige kom der en ordentlig tordenskylle. Bjarne styrtede rundt for sko og måtter stod udenfor.

Vi fik en kop kaffe i stuen ovenpå. Vi havde også fået flyttet sofaerne derud inde fra drengenes værelse – og sluttede dagens dont med det obligatoriske glas vin og et spil. Nu vil vi ned og spise på restauranten.

- det blev så ikke til noget. Bjarne var sikker på der var åbent, men nix. Så vi handlede ind til en god salat og spise hjemme.

Tirsdag den 30.06

Efter morgenmaden tog vi en tur i Jysk. Vi skulle have senge til drengenes værelse. Efter lidt sprogvanske-ligheder/forviklinger blev en engelsktalende ekspedient tilkaldt og vi fik bestilt et par boxmadrasser. Der hvor det kneb med sproget var, da de skulle forklare at de ikke havde flere ben til madrasserne. De kommer fra hovedlageret i langt-bort-i-stand – Danmark i næste uge. Fint med det. Så købte vi et ekstra havebord og 4 stole. Det lille træbord kan ikke holde til at stå ude, og nu kommer det op på drengenes værelse. Vi købte også en madras til den lille barneseng, to rullemadrasser, et par voksduge, små ude-håndklæder, kurve til alle værelserne og lidt legetøj til Noah. Det blev også til et par 5-positionsstole. Den ene af dem vi havde gik til sidste sommer.

Inden vi tog på shopping havde vi fordelt dyner, puder og lagener på alle værelser så vi var sikre på der var nok. Jysk leverer alt i morgen. Så tog vi lige en smut i billa efter lidt småting, bla. et par kartoner vin – vi løb tør i går og det går virkelig ikke.

Da vi skulle af sted fik Bjarne lige brug for kræfterne. Den lille dyt skulle for 117. gang løbes i gang, så vi skal have købt en lader.

Hjemme igen vi fik vi udekøkkenbordet op. Det er bare perfekt.

Vejret har været noet broget. Helt blå himmel i morges, overskyet om eftermiddagen, men varmt. Meget lummert og her hen under aften rumler det noget.

Onsdag den 01.07

Dagen startede ved 6-tiden i dag. Vi kunne bare ikke sove mere. Gergana kom omtrent samtidig med elektrikeren. Vi skal have fjernet alt det gamle fra el-måleren oppe på loftet efter at vi har fået sat den nye måler op. Så er der en livsfarlig forbindelse i køkkenet i annekset. Det skal laves om til en ordentlig kontakt. Vi troede det ville blive lavet i dag, men han kommer i morgen og ordner det.

Så fik vi aftalt alt det praktiske med Gergana. Hun overtager alt det Bulgarian Properties har ordnet indtil nu med skat etc. samt alt omkring bilen. Vi fik aftalt at det bliver onsdag i næste uge hvor ”børnene” skal på udflugt med hende.

Så var der rundt regnet 1 mill. beskidte klude der råbte på en vaskemaskine. Det gjorde de så de næste 2-3 timer for vi endte med at gøre ”hovedrent” i garagen. Føj! Da vi fejede lugtede det ligesom når man går rundt i gamle bonde-museums-huse. Og mit bud er, at det støv og skidt havde museumsalder. Men det var dejligt da det var gjort.

Bjarne var i Krichim og købe fittings til toilettet. Det var som så utæt som det sidste år i badeværelset. Men han ordnede det på ingen tid.

Vejret har været til og fra. Bulder, trusler om regn – lidt regn – meget blæst – helt stille – meget varmt etc.

Lige nu er det eneste bulder de nye kartofler der står og koger på komfuret. Det er første gang vi er heldige at kunne få kartofler der er mindre end roer.

Torsdag den 02.07

Ufattelig som dagene flyver af sted. I det store hele har det været en dasedag. En bog og kaffen indenfor rækkevidde. Bjarne har fået repareret et hul i fliserne foran toiletdøren. Cementen var slidt helt i stykker. Cementen er tilbage fra dengang huset blev renoveret. Da var 8-10 fliser blevet ødelagt og erstattet af cement – og det var nu slidt så langt ned at man kunne se afløbsrøret.

Hen under aften fik jeg beklædt hylderne i soveværelsesskabene med noget voksdug. Der var en del uhøvlede brædder og de var ikke just ideelle til tøj. Det tog noget tid, og der var monstervarmt.

Elektrikeren har været her og har fjernet alle de gamle installationer på 1. salen. Det er så godt at blive af med. Ikke mere knurren eller gamle sikringer der ikke kan skiftesJ

Vejret har været monstervarmt og trykkende. Tordenen har rullet frem og tilbage hele dagen uden at blive til noget. Så ingen befriende regn. Vi kunne ellers godt trænge til det.

Jeg talte med Tania i dag, og hun fortalte at der i går havde været et rigtigt uvejr i Sofia. Nærmest orkan og lyn og torden til den store guldmedalje. I morgen skulle det også blive dårligt, men lad os nu se. Vejret i Sofia er temmelig anderledes end omkring Plovdiv.

Fredag den 03.07

Bulgarien er plaget af et enormt lavtryk og lige nu (ca. 19:00) står det ned i stænger. Der har været et enkelt ordentlig tordenskrald. Vi trænger i dan grad til et ordentlig tordenvejr der kan rense luften. Det har været næsten 30 grader i dag og luftfugtigheden er enorm. Det er lidt hyggeligt lige nu. Vi sidder og drikker vi og spiller yatzy under halvtaget. Vi sidder i shorts og t-shirt og med jævne mellemrum sender vinden regnen herind.

Jeg startede med at vande haven tidligt i morgens. Det er næsten umuligt at holde liv i blomster og tomater, når der er så varmt. Så fik jeg fejet udenfor. Ufatteligt hvad der er af støv og jord i luften.

Så har vi fået gjort annekset klart til den lille familie. Vi fik sat solsejlet og pavillonen op og det lille bassin står klart til at blive fyldt. Vi glæder os meget til at hele flokken kommer.

Vi regner med at spise nede på restaurant i aften.

Lørdag den 04.07

Vi skulle have været til fødselsdag i dag. Susan blev 50 år i går, men hun måtte nøjes med alle vores bedste ønsker via en sms. Jeg savner hende. Gid man kunne være to steder på en gang. Det er rart at vide at solen skinner over hendes havefest.

Vi kørte til Billa lige så snart vi havde spist morgenmad. Der var næsten ingen trafik i Plovdiv. Man forstår det godt. Temperaturen er på smeltepunktet.

Vi startede lige i Mr. Bricolage. Vi skulle have et par små lamper til annekset, så de ikke behøver at tænde det store loftslys hvis der er noget med Noah. Det tog lidt tid. Vi elsker at nuldre rundt i den slags butikker.

Billa var en udfordring. Vi havde top på vognen til sidst. Folk de gloede også noget efter os. Men ne er alt også klart til det store ryk-ind.

Vi tog lige alle de små grønthandlere i Ustina da vi kom tilbage, for at få den bedst mulige frugt.

Om eftermiddagen fik vi hængt lamperne op, og fyldt vand i badebassinet. Det var lidt svært. Det kunne ikke holde sig selv oppe i siderne før der var rimelig meget vand i, men det lykkedes.

Bjarne tog to kolde øl og gik over til Vaklim, der har været så sød at lave et nyt fluenet til det lille vindue i annekset. Bjarne blev budt på både rakia og mastika, aian, feta og oliven – og jeg havde fornøjelsen af at tage mig af aftensmaden.

Vi har siddet ud og spist aftensmaden. Det har vi faktisk kun prøvet få gange. Normalt har vi jo spist nede på restauranten.

Et minus ved den høje luftfugtighed er, at vi for første gang hernede er plaget af myg.

Søndag den 05.07

Efter morgenmaden fik vi lige gjort toilet og bad rent i annekset. Vi havde besluttet at tage til Plovdiv at få frokost. Det var lige ved at gå i vasken, for pludselig var der næsten ingen vand, og vi trængte i den grad til et bad. Vi klarede det dog lige, så vi tog bussen ind til byen. Da vi stod og ventede på bussen, var der to damer der henvendte sig til os på engelsk. Den ene var en englænder der for et år siden havde købt hus her i Ustina. Den anden var hendes bulgarske veninde. De var på vej til Krichim for at mødes med 10 andre englændere (5 par). De mødes hver søndag på torvet i Krichim. Det var englændere der boede i omegnen og vi blev inviteret til at deltage hvis vi havde lyst. Det gør vi nok engang, men vi er glade for ikke at være bundet af en fast søndagsaftale.

På strøget fik vi en god salat og en iskold fadøl. Herligt. Det var hyggeligt at være i Plovdiv for hyggens skyld og ikke fordi man skulle pga. et ærinde.

Vi tog i den gamle bydel og købte fødselsdagsgave til Susan. Vi købte en store og nogle små af de traditionelle bulgarske ”gryder”. Bjarne får lov til at slæbe den tunge kuffert med hjem.

Tilbage i Ustina igen nussede vi bare rundt, fik kaffe, gættede krydsord, fik aftensmad og langt om længe ankom vores dejlige familie. De var total mørbankede ovenpå turen og havde fået mere end nok af humpede, bumpede bulgarske brostensveje med store huller i. Men bortset fra trætheden og et par små ikke planlagte ”afstikkere” var turen gået planmæssigt, og den lille Noah havde klaret det fint.

Efter en hurtig sandwich og en kold øl, tumlede de i seng. Vi blev siddende og snakkede med Runa til kl. var 2.30.

Uge 1 - Bjarne og Anette

Uge 2 - Bjarne og Anette og Maria, Thomas og Noah, Runa og Alexander og Benjamin. Klik på billedet for at komme til uge 2.
Når du er på uge 2, skal du klikke på det her billede igen, så kommer alle billederne fra den uge.