STARTSIDE          DANMARK          HISTORIEN OM BULGARIEN          USTINA          LINKS

Startside

Plovdiv

Sommerferien 2007 - uge 1

Turen ned

Som sædvanlig var vi fulde af forventning, da vi kl. 01.15 blev hentet af Runa, der havde lovet at køre os til toget. Vi var også lidt spændte på hvordan turen ville går, idet vi samme aften var blevet ringet op af rejseselskabet der informerede om, at flyet var 3 timer forsinket.

De 3 timer blev til 5 der endte med at blive til næsten 18 timer, så i stedet for afgang 07.40 blev det afgang omkring kl. 02.00. Vi var blevet indkvarteret på et hotel, hvor vi fik en seng og et måltid mad.

Et lille problem var, at vi skulle hentes i lufthavnen af biludlejningsfirmaet. Efter livlig sms’en og en enkelt tlf. samtale, blev aftalen at de ville komme til Ustina med bilen om formiddagen i stedet.

Plovdiv lufthavn

Plovdiv lufthavn er lillebitte og der er bare ingenting, men pyt vi skulle jo også bare hurtigt videre. Der var en enkelt autoriseret taxa og så de knap så autoriserede, Vi havde pakket vores kufferter i bilen da Bjarne spurgte hvad turen til Ustina ville koste, 90 Leva! Glem det. Ud med grejet igen. En fra Pinguin Rejser fik fat i en der gerne ville hjælpe/køre, men han skulle lige noget først, så om vi ville vente ½ time. Da der ikke var andre taxa’er i området var det jo begrænset hvad vi havde af valg. Vi ventede og ventede. Endelig kom der en almindelig taxa, og aftale eller ej, så tog vi den. Taxameteret var slukket, men vi bad om at få det tændt, så turen til Ustina kostede faktisk kun 19 Leva og så lidt drikkepenge.

Endelig i Ustina!

Endelig! Det var en dejlig fornemmelse at låse op, og endnu en gang konstatere at alt var som da vi tog af sted. Næsten. Desværre var der kommen en ny ret seriøs fugtskade. Noget af den væg som blev bygget op i re-renoveringen havde slået sig seriøst. Samtidig var der store fugtskjolder nede ved gulvet. Problemet var, at der afstand mellem ydermur og indermur. Vi havde opdaget det og havde dækket hullet med plastik inden vi sidst tog hjem, men det havde ikke kunnet holde de enorme vandmængder ude der var kommet i løbet af forsommeren, så nyt projekt. Nå fugtskade eller ej, vi gik på hovedet i seng og småsov et par timer til biludlejningsfirmaet ringede og sagde, at nu var de her.

Hektisk dag

Det blev til en kort urolig middagssøvn. Vladimir dukkede op og vi havde en del der skulle afklares. Skulle der stillads eller til, til maling af husets træværk. Ny ide på banen. Få en til at male – det koster næsten ingenting.

Nu kom Ivan the Master på banen, og i bedste vanlig bulgarsk stil blev der diskuteret helt vildt. Hvilken farve, hvordan, hvorledes, hvornår? Da den diskussion var færdig tog vi hul på en ny – skorstenen til brændeovnen. Det tog sin tid, men vi blev enige om at en acceptabel løsning var, at skorstenen endte inden taget og så måtte vi leve med lidt røg, os og sodede vinduer. Alternativet var hul og gennem træværket og taget – nej tak!

Om aftenen tog vi ind til nabobyen og spiste. Desværre var vores egen restaurant lukket – det var jo søndag – så vi måtte altså udenbys.

Bedst som vi sad og spiste kom Georg. Sikke et herligt gensyn:-) Vi endte med at sidde på restauranten til kl 01, så heller ingen ordentlig nattesøvn den dag.

På indkøb

Næste formiddag kom Vladimir og hentede os, så vi kunne køre til Plovdiv og se på air condition. Det var ikke så nemt som vi troede, men det lykkedes os at finde en. Den står nede i garagen nu og venter på en autoriseret montør – der kan komme den 19. juli. Fedt – det er dag før vi skal hjem.

Sidst på eftermiddagen kom Vladimir igen. Vi skulle have maling til facaden. Bulgarerne har altså aldrig hørt om hverken Gori eller Pinotex, så det får samme slags lak som gulvene har fået – de er sære de bulgarer:-)

Bagefter tog vi en tur i bjergene. Vladimir kendte et fantastisk udsigtspunkt. Det var storslået. Man kunne se (fornemme – det var diset) hele lavlandet og alle de omkringliggende byer helt ind til Plovdiv med Balkanbjergene i baggrunden. Efter en halvtimes tid kørte vi videre til en resturant der lå så højt (1600m) at vi måtte have jakke og lange bukser på for ikke at fryse. Trods utallige gysende hårnålesving og en ekstrem dårlig vej var det en fantastisk tur. På vejen ned virkede det som om man fløj fordi man havde en halt fantastisk nat-udsigt over alle byerne.

Bjarne var ”heldig”, han fik turen 2 gange. Han glemte nemlig vores kamera på restauranten så han måtte af sted igen. Vassiliy var så sød at køre med, hvilket især jeg var yderst taknemmelig for. Jeg ved ikke hvad jeg synes var værst, at lade Bjarne køre turen alene eller at skulle tage den en gang til. Jeg bliver aldrig god til hårnålesving. Så 1½ time senere var Bjarne hjemme – med kamera.

På shopping

Tirsdag tog vi til Plovdiv. Den sædvanlige shoppetur til Praktiker, Bricolage og Jysk. Ligeså vanlig som shoppeturen var det også at vi brugte flere penge end beregnet, men så’n er det vist bare. Vi var selvfølgelig også en tur forbi pigerne på ejendomskontoret. Det er altid dejligt at se dem igen:-)

Om aftenen spiste vi på vores restaurant. Hvor er det fantastisk altid at blive mødt af store glade velkomstsmil.

Jeg var spændt for jeg havde jo lavet et rigtig menukort til dem. Deres glæde og overraskelse var stor, så det havde helt sikkert været umagen værd.

Vi havde håbet endelig at få en god nattesøvn, men byens hunde føler sig forpligtede til at gø natten lang. Det hjælper kun lidt at lukke vinduerne og der bliver ulideligt varmt når vi gør det.

Hul til brændeovn

Onsdag kom Ivan the Master. Vi havde bedt om at det indvendige hul til brændeovnen blev lavet før vores gæster ville ankomme og belært af efterhånden ret dyrtkøbte erfaringer, ved man aldrig hvad der følger i kølvandet på sådan en proces. Det gik nu som det skulle.

Bjarne har forsøgt at reparere vandskaden i gipsen. Der er blevet en ordentlig buld, men det får altså være til en gang hvor vi beslutter os for at lave væggene helt om i gangen… - Bjarne skal jo også have noget at tumle med når han bliver pensionist.

Så har vi fået den afskyelige zinkplade ned der har skæmmet huset altid. Sikke en forandring.

I operaen

Vi skulle mødes med Vladimir kl 20.00, så vi tog af sted lidt før, for endnu en gang at besøge Praktiker. Slavka havde bedt os anskaffe en vandslange og det var umuligt at opdrive i Ustina.

Så var vi i operaen. Fantastisk. Det er en af de oplevelser der for altid vil sidde i en. Med himlen som tag og en ruin der kan føres tilbage til før romerne som baggrund for kulisserne, så måtte det være fantastisk. Og det var det så helt igennem. Nynnende på den mest kendte af melodierne fra Zigeunerbaronen kunne jeg have danset vals hele vejen til Ustina i den fantastiske 25 grader varme sommernat.

Praktiske gøremål i massevis

De næste dage var noget mere jordbundne. Vi fik lavet masser af småting. Kroge i vinduerne, sommer-flue-teltet op, sat lamper op, tættet huller, fejeliste på fordør, gardiner etc., så alt i alt nogle ret aktive dage.