STARTSIDExxxxDANMARKxxxxHISTORIEN OM BULGARIEN xxxxUSTINA xxxxLINKS

Links

Sommerferien 2009 - Uge 2

Mandag den 06.07

Jeg startede kl. 6.30 en dejlig sval morgen med en kop kaffe på terrassen. Jeg troede den lille Noah ville stå tidligt op, men han sov til over 8 så både Bjarne og Runa var oppe før ham. Da Maria så kom ud med Noah blev hun sulten ved tanken om morgenmad, så blev også oppe. Benjamin og Thomas så vi først omkring middagstid. Thomas havde haft nogle hårde dage i Sverige og Benjamins uge op til ferien havde været en lang studenterfest. Dagen gik med dase og hygge. Noah kom i en lille balje i stedet for det store bassin, det var stadig for koldt. Ved 14-tiden gjorde Runa og jeg os klar til at tage bussen til Plovdiv. Jeg skulle hente nogle papirer på ejendomskontoret og Runa skulle ind og se på briller. Men lige da vi skulle til at gå åbnede himlens sluser sig. Vi har aldrig oplevet så voldsom regn før. Så vi blev hjemme og sad alle oppe i solværelset og hyggede. Noah synes som os der er en fantastisk udsigt derfra. Så han klappede begejstret på ruden. Knap så begejstret var jeg for lyden af de dryp der forkynder at der drypper vand ind et eller andet sted. Det var så fra loftet i vores soveværelse, lige ned på hjørnet af min seng. Fandens også! Nå, Bjarne tog turen på loftet bevæbnet med plastik og hæftemaskine og fik dækket til henne over det sted hvor vandet dryppede fra. Det kom også vand ind ved det høje vindue i gangen, med det stoppede hurtigt. Et par timer efter var vejret klaret op og vi rykkede udenfor igen. Maria og jeg gik ud på gaden med Noah og tog den store dametur til de gamle damer. Du milde. Sikke en gang kyssen og krammen og snakken og… af den helt gamle dame fik han et par strømper og et sæt undertøj med blå blondekant samt en lille bold. Dimca kom med et armbånd med Fatimas øje (dagen var startet med, at vi fra Dimca og Slavka havde fået et sæt med pude og madras til barnevognen. Vi kunne selv vælge hvilken farve og mønster). Vi gik også på visit hos Slavka og Noah og hende tog hinanden med storm. Hun bar ham rundt og kyssede og snakkede og fortalte hele tiden hvor smuk og dejlig han var. De var alle meget fascinerede af at han er så lys i både hud og hår.

Til aftensmad grillede vi og lavede en ordentlig portion salat. Jeg var nær forsvundet i mudderet i haven da jeg plukkede tomater. Vi behøver vist ikke vande de næste par dageJ

Hele flokken gik tidligt i send.

Tirsdag den 07.07

Runa og jeg skulle til Plovdiv fra morgenstunden. Jeg skulle på ejendomskontoret og hente alle vores papirer så det fremover bliver Gerganas firma der tager sig af alt. Bagefter skulle vi finde briller til Runa. Det var mærkeligt at hente alt på ejendomskontoret. Noget uigenkaldeligt sluttede. De mennesker som engang havde været der, havde spillet så stor en rolle i vores liv. Men det er slut nu. Der er ingen tilbage vi kender. Vashko er forsvundet fra kontoret. Efter hvad rygterne siger – med ikke helt rent mel i posen. Iva er på barsel, vores advokat Tini er på barsel og ja, Gerganas historie kender vi jo. Så det sluttede i dag.

Vi fandt de flotteste briller til Runa. Knaldrøde stænger og metalstel. Den positive oplevelse var den samme som da Bjarne og jeg købte sidste sommer. Vi kan hente brillerne næste torsdag.

Bagefter gik vi på det lokale frugt/grøntmarked og den arme Runa fik fornøjelsen af at slæbe 3½ kg melon med hjem. Derudover slæbte vi ferskner, agurker, abrikoser og kæmpeabrikoser med hjem.

Hjemme igen fik Noah et kæmpe stykke melon at muntre sig med. Det var hyleskægt.

Om aftenen gik vi ned på den nye restaurant og spiste. Det var rigtig godt og vi fik en flaske huset vin som gave. Bjarne og Benjamin blev hængende over et par øl og en noget velvoksen mastika.

Onsdag den 08.07

Maria, Thomas og Benjamin skulle mødes med Gergana i dag. Bjarne skulle på værksted med bilen og have nye dæk på, så hele huset var tidligt oppe og i gang. Benjamin jævnt brugt efter lidt for meget af den lokale øl i går og Maria fordi hun ikke havde fået nok salt og væske rent generelt. Men af sted kom de. De havde en super dag sammen med Gergana, men desværre kom de ikke ud at paraglide fordi vinden var i den forkerte retning. De var i stedet på en noget hård gåtur til et vandfald og en efterfølgende tur til de fantastiske Wonder Bridges. Vi gamle hyggede med Noah. Havde bl.a. fornøjelsen af at have ham i svømmebassinet. Han var ikke overvældende begejstret i starten, men det kom. Heldigvis, for der har godt nok været hedt i dag. Meget hedt.

Til aftensmad stod den på tarator, efterfulgt af en gang gode kartofler og grillet mørbrad der var så perfekt lavet. Om aftenen sad vi stille og roligt og hyggesnakkede over lidt vin og øl. En dejlig dag med en dejlig afslutning.

Torsdag den 09.07

Der var dømt afslapningsdag. Og det blev det. Der blev læst, spillet, gættet krydsord, vandplasket, hyggespist, gået tur rundt i byen og for Runas og mit vedkommende blev det til en tur på bjerget. Det er første gang der er gået så lang tid før jeg er kommet en tur derop. Jeg var meget overrasket over så tørt alting var. Alle de vilde bær var bittesmå og de ferskentræer der normalt frister til at gå på rov var halvvisne med små gnallede ferskner på. Der er kommet en del regn siden vi kom så det var overraskende. Vi blev enige om at vi ville tage en frisk tur hver dag. Senere på dagen tog Bjarne og Benjamin turen helt op på toppen af bjerget. Vi skulle grille til aftensmad og var lidt i tvivl om, hvorvidt vejret ville holde til at sidde ude og spise, men vi satsede. Dog ikke mere end at vi dækkede op nede under det store udhæng, og det skulle vise sig at være en klog beslutning, for jeg skal lige love for vi fik vand. Det mildest talt styrt-regnede. Og sikke et lysshow Vor herre han diskede op med. Vi sad hele aftenen og snakkede og spillede yatzy men det hele stod i et. Det var vildt hyggeligt.

Fredag den 10.07

Vi tog bussen til Plovdiv i dag, med det formål at finde et smykke til Maria. Da hun fødte Noah gav vi hende et smykke efter eget valg, når hun kom herned. Det blev et sødt guldhjerte med et par små sten i og en guldkæde. Hun skulle selv have sat en diamant i en ring og købte også et par ørestikkere. Runa købte et rigtig smuk guldarmbånd. Efter det gik vi på strøget og spiste frokost – med den sædvanlige kolde fadøl til. Så blev strøget skridtet af for at finde et par sko til Maria, dog uden held. Til gengæld faldt både Thomas og Benjamin for nogen og Runa måtte have et par med hjem også. Alt imens der blev handlet traskede morfar Bjarne roligt og godmodigt af sted med den lille Noah der som sædvanlig skulle opleve alting med 10.000 i timen. Thomas, Benjamin og Maria lavede aftensmad. Maria blev dog dømt til også at hjælpe Bjarne med opvasken fordi – især Thomas – mente hun forsøgte at snyde sig lidt fra madlavningen. Det var begrænset hvor længe vi sad ude her til aften. Myggene er aggressive ad h til. Nu er det vore femte sommerferie hernede og første gang vi har myg. Det er altså sjovere uden. Bjarne og Benjamin skal køre lige om lidt. De skal hente Alexander i Sofia lufthavn kl. 01.40. Det bliver så godt at ha’ ham her også. Adskillige bekymrede timer senere… Det gik langtfra som planlagt for Bjarne og Benjamin. Alexanders fly landede planmæssigt, men med valget af en forkert frakørsel – grimme oplevelser i øde områder hvor et kobbel hunde angreb bilen etc. – var de to timer forsinkede til lufthavnen. En rigtig træls oplevelse. De var først i Ustina omkring 05.30.

Lørdag den 11.07

Til trods for den sene ankomst spiste vi morgenmad kl 10.00. Benjamin foretrak dog at vende sig om på den anden side og sove videre. Jeg kørte til Plovdiv sammen med Thomas og Alexander. De havde ringet fra Jysk at den sidste rullemadras var kommet. Bagefter tog vi i Billa hvor de to gik shop-amok i øl, sodavand, chokolade og diverse andre lækkerier. Det var sjovt og hyggeligt. Desværre får vi den bulgarske sommer at se fra en rigtig kedelig side. Det regner og regner og himlen er bare blygrå med lavt hængende skyer i bjergene. Rigtig meget øv. Men det er vi jo ligesom ikke herrer over. Til aftensmad havde vi købt ind til en gang burgere, så den var dejlig nem at gå til. Efter maden spillede vi Bet your Brain, et spil jeg havde købt til os alle sammen til jul med tanke på denne sommer. Vi var lidt negative overfor det i starten for vores prøvespil i julen havde ikke været nogen succes. Men da vi først fik bøjet reglerne så de passede til os var det fantastisk sjovt, køkkenet var i hvert fald fyldt med latter hele aftenenJ

Søndag den 12.07

Noah var vist den eneste der var morgenfrisk i dag. Jeg havde kigget ud af vinduerne ved 6.30-tiden go konstateret der var blå himmel. ”5 minutter” senere slog jeg øjnene op til lyden af regnvejr. Nej, ikke igen! Det er så ærgerligt. Det blev heldigvis ikke til så meget og i løbet af formiddagen klarede det op. Vejret var ideelt til en tur på bjerget, så hele flokken minus Noah og undertegnede drog af sted. De var vældig tilpasse da de kom hjem for som sædvanlig havde det været en stor oplevelse. Det havde blæst meget på et tidspunkt, men det havde det også nede ved huset. Om eftermiddagen begyndte vi at pakke bassinet væk. Pavillonen flyttede vi hen under druerne. Vi var trætte af ikke at kunne sidde ude fordi det hele tiden småregner. Vi sad da også ude og fik frokost da vi var færdige, men det var med trøjer på. Termometeret viste kun 16 grader. De unge spillede terninger i stuen ovenpå og Noah tumlede rundt deroppe. Han elsker det store vindue. Om aftenen ville vi spise på den nye restaurant så Alexander kunne se den, men der var lukket. Lidt slukørede tjekkede vi om den gamle var åben. Det var den og vi havde en superfin aften dernede. De var noget forundrede over da vi blev ved med at bestille mad, men de havde jo heller ikke haft besøg af Alexander før.

Mandag den 13.07

Der var små blå huller i det grå skydække her til morgen, så alle krydsede fingre. Vi mangler solen så meget.

Jeg tog med Alexander til Plovdiv efter morgenmaden. Han ville så gerne ind lige og tjekke strøget, og så have en portion shopska på en af restauranterne. Strøget fik vi tjekket, men havde ingen succes med restaurant besøgene, idet strømmen var gået i hele midtbyen.

Hjemme igen ventede hele flokken utålmodigt på os. Vi skulle op til swimmingpoolen i Krichim. Vi fik lige en hurtig frokost, pakkede og kørte. Men snydt. Der var lukket. Der var ingen vand. Øv. Nå der var jo ikke noget at gøre ved det, så vi kørte turen videre over dæmningen, så de kunne opleve den. Vi fik ikke lov at parkere nogen steder, så de måtte nøjes med synes fra bilen.

På vejen hjem kørte vi ind til Krichim og Alexander fik sin shopska.

Så skulle der pakkes. Alt og alle tumlede rundt. Pakkede ned, hen og om. Alt udendørs blev stort set også pakket i kælderen, så Runa og jeg ikke skulle mosle rundt med det.

Selv om det var en pakke-ned dag var det en dejlig dag, hvor der også var tid til at ligge og nyde solen og Maria nåede at blive pænt solskoldet.

Efter aftensmaden – som blev lidt urolig fordi den lille Noah var helt fra den og bare skreg – blev bilen pakket, og en halv time før afgang, var der lige tid til et sidste glas vin i køkkenet.

Kl. 22.30 blev flokken send af sted med det obligatoriske vand foran bilen af både genboen og Runa og jeg, og væk var de.

Der blev med et gabende tomt. Det er ufatteligt så stor forskel der er på, om nogen ligger og sover i huset eller ej. Runa og jeg sad og snakkede lidt over et stille glas rødvin inden vi gik i seng. 2.45 kom der en sms om, at turen var gået planmæssigt og at de var vel fremme i Burgas.

Uge 1 - Bjarne og Anette

Uge 2 - Bjarne og Anette og Maria, Thomas og Noah, Runa og Alexander og Benjamin