STARTSIDE          DANMARK          HISTORIEN OM BULGARIEN          USTINA          LINKS

Startside

Plovdiv

Sommerferien 2007 - uge 2

Leif og Ina

Så kom dagen hvor Leif og Ina skulle komme. Jeg kørte til lufthavnen for at hente dem. Bjarne blev hjemme og passede huset. Det havde både han og huset godt af – øllerne havde været rigtig gode nede på restauranten aftenen før, så han havde lidt godt af at sove længe.

Leif havde sendt en sms med at flyet var ½ time forsinket, men de endte med at være 1½ time forsinkede. De havde siddet længe i flyet før det fløj og havde ikke haft mulighed for at sende besked. Det gjorde nu ikke noget. Jeg var forberedt og havde både vand og Sudoku i tasken.

Da vejret i Danmark havde været temmelig koldt og regnfuldt var de – til trods for vores forsikringer om at her var meget varmt – tækkelig klædt i bluser og jakker, så de svedte med manér på vej hjem i bilen.

Vi fik frokost da vi kom til huset og resten af dagen gik med bare at vænne sig til varmen. Vi var nede og købe lidt flere øl og vand, fik en kop kaffe på torvet og bare et lille kig på byen. Selvfølgelig spiste vi på restauranten om aftenen. Der blev hurtigt ro i hytten om aftenen og alle fik en god nattesøvn.

Meget varmt

Søndag var den varmeste dag vi havde haft. Ikke en vind og 37 grader i skyggen. Det er ikke bare sådan der er varmt – det er uhyggeligt varmt.

Vi lavede ikke en brik i løbet af dagen. Spiste, spillede og drak ufattelig mængder vand. Okay det blev da også til en enkelt øl og lidt vin. Hen under aften lavede vi en tallerken med feta, oliven, pølse og andet godt. Det er jo altid hyggeligt at sidde og snaske i. Til aftensmad lavde ci mad i de små ”gryder” vi havde fået af Inge og Erik. Det smagte bare superlækkert.

Sandaler til Leif

Dagen efter tog vi en tur til Plovdiv. Leif skulle – om han ville det eller ej – have et par sandaler. Uldne hjemmefutter eller massive travesko er ikke sommersko!

Først gik turen for en gangs skyld til Praktiker. Bjarne skulle have købt de materialer der skulle bruges til at lukke ”hjørne-hullet” med. Ina og Leif gav os meget generøst en stor stige, så Bjarne i al fremtid er fri for at klatre på tage etc.

Så en tur på strøget og shoppe – kolde øl – sko til Leif – brok, brok, brok – frokost – is – en tur i Billa og så hjem.

Vi sad udenfor og spillede og snakkede til kl. 23.30 før vi tog os sammen og gik ind og fik aftensmad.

God mad og cognac

Næste dag startede jeg tidligt – 6.30 med en bog og kaffe udenfor. Jeg elsker at starte på den måde. Lidt i 8 fik jeg øje på Praktiker bilen der kørte søgende rundt udenfor. Stigen skulle have været leveret aftenen før, så det var dejligt at den. Bilen kørte imidlertid forbi og jeg jagtede den rundt i byen i 20 min. Dagen gik med totalafslapning – læsning, spil og ingenting. Okay Bjarne arbejdede, men vi andre bare dovnede.

Om aftenen ville vi ind til nabobyen og på restaurant, men der var lukket, så vi endte på vores lokale restaurant. Da vi nu var ude at køre slag vi lige en smut ind omkring Krichim, så Leif og Ina kunne se Ustina fra den anden side.

Vi er lige kommet hjem fra restauranten og kl. er 01.30. Leif og Bjarne har fået et par gevaldige cognac’er så der bliver gang i snorkeriet i aften. Jeg tror aldrig Leif kommer sig over prisen på en cognac. 4 kr. for 5 cl.

Vi ha spist og drukket hvad vi orkede i aften og har brugt 200,- kr. Ina og Leif sponserede endnu en gang:-)

Det har bare været en rigtig dejlig dag.

Assenovgrad

Vi havde planlagt at tage tidligt af sted i dag. Vi ville til Assenovgrad, men vi var lidt længe om at komme i omdrejninger så klokken endte med at blive lidt over 10 inden vi kom af sted.

Vi kørte først op til den lille kirke ”Fortrees”, hvor vi var sidste sommer med Gergana. Jeg havde glemt hvordan vi klatrede for at komme til den, så både Leif og Ina fik deres sag for, men det gik og synet ud og bjergene og Assenovgrad er alle anstrengelserne værd.

Bagefter kørte vi til klosteret Bachkovo, hvor vi også var med Inge og Erik. Denne gang spiste vi frokost ved foden af bjerget, der hvor vandfaldet ender i et ”fisk-selv” bassin. Vi fik en pragtfuld salattallerken. Der kom lige et par smådryp da vi sad og spiste, men det blev desværre ikke til mere (en god regnskylle ville ellers gøre underværker).

På vej hjem kørte vi forbi Praktiker for at få byttet den plade vi havde købt til taget og det tog os så 1½ time at finde en anden løsning.

Om aftenen to vi ind på ”Anita” og spiste. Desværre var det blæst voldsomt op lige inden vi kørte så der var faktisk lidt småkoldt – alt er jo relativt – i forhold til hvordan de andre aftener har været. Vi var ikke oplagt til det helt store, så vi tog hjem i god tid og i seng.

Aida

Torsdag startede med overskyet himmel. Vi var lidt bekymrede for om det skulle blive regn – det var jo den store dag, hvor vi skulle ind og se Aida.

Der var mærkeligt at starte med skyer og lidt småkøligt vejr, men også dejligt befriende. Vi har ligget på et konstant temperatur på 30-35 grader i skyggen og de sidste dage med en lummer tordenluft.

Der var overskyet hele dagen og pga. Aida bekymrede det os da lidt, for der var temmelig mørkt en gang imellem.

Bjarne og Leif nød det. De fik lavet det meste af den nye facadekonstruktion færdig og det et noget rarere at stå på en stige i gråvejr end i stegende hede.

Sidst på eftermiddagen tog vi bussen ind til Plovdiv og nåede lige et lille kig på den gamle bydel. Vi fandt en god lille restaurant så tæt ved amfie-teatret som vi kunne komme, hvilket havde den fordel at Leif ikke skulle gå ret meget længere. Den lille tur rundt i den gamle bydel havde været rigeligt for ham.

Aida var en fantastisk oplevelse. Teatret er som skabt til sådan en opsætning. Vi sad så højt oppe at vi også kunne se ud over byen – det var fantastisk. På et tidspunkt havde Ina talt, at der var mere end 125 på scenen, så det var virkelig storslået. Vejret holdt men jeg var da glad for jeg havde taget et sjal med ellers ville jeg have frosset.

Sidste dag

Fredag fik Bjarne gjort facaden færdig. Det er super. Nu er der noget på huset der både er lige, pænt og vandtæt:-).

Ellers var dagen en dase-dag som vi igen-igen sluttede med at spise nede på restauranten. Det blev til lidt ekstra rødvin og cognac da det var Ina og Leifs sidste aften.

Uge 1 - ingen gæster

Uge 3 - Runa på besøg

Hverdagen i og omkring huset