STARTSIDE          DANMARK          HISTORIEN OM BULGARIEN          USTINA          LINKS

Startside

Plovdiv

Sommerferien 2007 - uge 3

Store byttedag

Så blev det store byttedag. Leif og Ina skulle bringes til lufthavnen og Runa skulle hentes. Heldigvis var hendes fly til tiden så der var kun ca. ½ times ventetid.

Da vejret hjemme i DK har været koldt og regnfuldt var det, som for Ina og Leif, også for Runa noget af en omvæltning at komme herned i varmen. Af samme grund skulle vi ikke andet end ud til huset og have froskost og en kold øl.

Om eftermiddagen gik vi en tur ned i byen og fik en kop kaffe og aftensmaden blev selvfølgelig indtaget på restauranten.

Vi var nu også lidt aktive om dagen. Det blev lige til en tur på bjerget, så Runa kunne se det hele lidt fra oven.

Absolut ingenting

Søndag lavede vi absolut ingenting, Læste, gættede krydsord, solede os – så det var total afslapning.

Om aftenen lavede vi mad i huset.

Super-shopperne

Mandag tog vi turen til kirken og klosteret ved Assenovgrad igen. Som forventet var Runa dybt betaget af det hele og vidste selvfølgelig mere om klosteret end vi gjorde, så det var som det skulle være. Vi valgte at spise frokost ved klosteret igen. Det er så dejlig svalt at sidde hvor vandet kommer plaskende ned.

Vi havde taget turen op hvor det lille vandfald begynder – der er så smukt – og det er da specielt at kunne fylde sin vandflaske med frisk vand her.

Ved boderne ledte vi efter en tallerken magen til dem vi havde fået af Inge og Erik i påsken, men uden held. I stedet købte vi hver en kande og seks krus. Vi købte også nogle små skåle. Vi købte også et glas nødder i honning, men det har vi ikke fået smagt på endnu.

På vej hjem blev Runa og jeg sat af i Plovdiv og så tog vi ellers på strøgtur. Med meget få undtagelser var vi i hver eneste skobutik på strøget. Vi startede med at prøve sko i str. 38, men fødderne føltes som en 42 da vi sluttede. Vi købte kun lidt småting. Lidt duft med rosenolie, Runa et par sko og en ny kuffert.

Vi endte med at tage en taxa hjem. Bussen var lige kørt da vi kom til rutebilstationen og vi var ærlig talt godt møre, så vi kunne nemt overbevise hinanden om, at en taxa var en god ide.

Taxachaufføren kendte slet ikke byen og det varede lidt før det gik for ham at vi var stedkendte. Jeg fik en lille snak med ham på bulgarsk – mit første forsøg med en helt fremmed:-)

Selv om vi havde forsvoret at vi kunne spise noget til aftensmad endte vi alligevel på restauranten.

Den gamle bydel i Plovdiv

Tirsdagen gik med ingenting. Vi var en tur forbi Georg for at sige hej, men der var ingen hjemme.

Sidst på eftermiddagen tog vi bussen til Plovdiv. Vi skulle en tur i den gamle bydel. Vi var der så sent, at alt var lukket, men vi turde ikke tage derind før pga. varmen.

Vi sad lige ved amife-teatret og fik en lille ting inden vi fandt et sted at spise. Vi valgte det sted vi havde også været med Ina og Leif for der var en fantastisk udsigt over byen og bjergene. Vi så den smukkeste solnedgang.

Vi besluttede at tage bussen hjem. Vi havde set der kørte en gennem Ustina ved 23.20-tiden så mente jo ikke det var et problem. Godt en halv times ventetid gjorde os dog klogere, så vi tog en taxa hjem. De færreste kender Ustina, så vi starter altid med at spørge om de gør det. Ja, ja, ja , ja – det gjorde han da og så kørte vi. Ret hurtigt blev det en anden vej end den vi plejede at køre og vi kom ud i nogle områder, hvor vi ikke lige følte os sikre. Hvad var det der foregik? Så ringede taxachaufføren til centralen og Bjarne fik røret, så han på engelsk kunne forklare hvor byen lå.

Vi kom til Ustina af nogen omveje og så endte taxachaufføren med bare at beholde 50% ekstra oveni beløbet ”for det er normalt på de ture”. Så når man altså ikke langt med vores bulgarske gloser. Vi sluttede lige med et glas kold rødvin til at hidse os ned på over den bandit.

For sjov lagde vi termometeret i soveværelset og temperaturen vidste 28 grader da vi gik i send. Den var faldet til 24 grader i løbet af natten, så det var godt vi havde en dyne at tage på:-)

Gæster fra Danmark

Onsdag fik vi besøg af Michael og Hjördis. Det var skægt lige at få besøg fra det danske. De havde lige været på den tur vi tog med Vladimir og Peter sidste sommer, og var lige så betaget af naturen og diverse naturfænomener som vi var. Vi havde kun brugt en lang dag på turen, men Michael og Hjördis havde taget den med ro og havde haft en overnatning undervejs. Det kunne vi godt misunde dem.

Da de var taget af sted gik vi op til Georg og sagde hej. Fik lige en kold øl og lavede en aftale om et glas rødvin til næste dag.

Air condition

Runa og jeg tog endnu en tur til Plovdiv torsdag formiddag. Vi havde købt et par sko til Benjamin og jeg havde set en t-shirt jeg ville have med hjem til Alexander.

Mens vi shoppede havde Bjarne fået givet det nye træværk tredje gang maling og var godt i gang med at sætte skorsten op.

Så kom endelig de længe ventede air condition folk. Bjarne var noget nervøs for, om de kunne få yderdelen op at hænge, men de gik ufortrødent i gang. Vi havde regnet med at det blev nødvendigt at gå gennem det lille soveværelse med slangerne, men de kunne trylle og gik direkte gennem væggen.

Et par timer senere snurrede den lystigt og vi nød at stå i den kølige luftstrøm.

Det var ren luksus at gå i seng i et nedkølet – nu var der kun 22 grader – soveværelse. Selv om der var adskillige grader koldere end de øvrige nætter, var det stadig varmt, men hele huset er jo også på kogepunktet.

Om aftenen havde vi inviteret Ivan og Vladimir med ind på restaurant ”Anita”. Vi har så sjældent lejlighed til at tale med Ivan. Desværre var vi nødt til at bryde op, for samme aften havde vi lavet en aftale med Georg om at komme og drikke et glas vin. Det blev til et par glas. Georg både spillede og sang et par sange af egen komposition. Det var for at bruge et stort ord – en helt igennem fortryllende aften. Mens vi sad oppe hos Georg sørgede hans kun seks uger gamle kattekilling for underholdning i topklasse. Killingens mor havde fanget en mus og den havde killingen nu fået at lege med, Aldrig har vi da set mage til lille spilopmager. Det var så hylende morsomt at se den her lille killing drøne rundt og lege farlig jæger med den her mus.

Vandkamp

Fredag blev det så lidt varmere igen. (efter vi er kommet hjem har vi hørt at det er den varmeste sommer i 120 år i Bulgarien). Runas fødder var så hævede at hun næsten ikke kunne gå, så vi fandt vaskebaljen frem, så hun kunne sidde med fødderne i vand. Det udartede sid til at jeg fik en sjat vand i hovedet af Bjarne da vi sad og spillede yatzy – som jeg måtte svare igen på med en flaske vand – og så var der vandkamp. Fedt at man ikke er for gammel til den slags:-)

Hjem til Danmark

Lørdag morgen tog vi først en morgentur på bjerget inden vi fik morgenmad og så blev huset ellers lukket og slukket for denne gang.

Turen hjem forløb planmæssigt, men desværre var vores kufferter lidt længe om at komme på bagagebåndet, så vi nåede lige nøjagtig ikke et tog – så endnu en gang havde vi ventetid i lufthavnen.

Vi fordrev ventetiden med en kop espresso – det er fa’me noget af et antiklimaks at komme hjem. CPH er væsentllig mere uhumsk v/kaffeområderne end selv de fattigste steder i Bulgarien. Til gengæld får man så love til atbetale 25,- kr. for en kop kaffe i stedet for de 1,25 kr. vi er vant til. Så jo – det er i sandhed godt at komme hjem.

Uge 1 - ingen gæster

Uge 2 - Leif og Ina på besøg

I og omkring huset

Ustina

Inde og se på Plovdiv

På tur til Assenovgrad

Visitter

- og så var der vandkamp!